برای اینکه با تعریف کیفیت بهتر و راحت تر آشنا بشویم، می شود آن را بصورت یک فرمول نشان داد، Q = P/E
کیفیت را می توان به کمیت تبدیل کرد. در این صورت کیفیت دارای نوعی ارزش عینی می شود که قابل اندازه گیری و سنجش به طریق زیر است: Q = P/E ، انتظارات/عملکرد = کیفیت.
اگر Q بزرگتر از 1 باشد آنگاه مشتری احساس خوبی نسبت به محصول و یا خدمت خواهد داشت.
استاندارد ایزو (9000 ویرایش 2000) کیفیت را به عنوان درجه ای از برآورده شدن نیازهای مشتری به وسیله ی مجموعه ای از ویژگی های اصلی تعریف می نماید.
نیازمندی ها، احتیاجات و یا توقعات تصریح شده می باشند؛ که عموماً توسط سازمان، مشتریانش و سایر طرفان ذینفع و یا قوانین الزام آور بصورت تلویحی به آن ها اشاره می شود.
برگرفته از TQM / Besterfields