آیا " بالا بردن کیفیت کالا و خدمات، موجب بالا رفتن هزینه ها " می شود؟
پاسخی کاملاً صریح به این پرسش وجود دارد. خیر 


با اجرای مدیریت کیفیت، نه تنها هزینه های شرکت بالا نمی رود؛ بلکه کاهش می یابد. چرا؟

فرض کنید که در شرکت شما از هر 100 کالای ساخته شده، 5 عدد معیوب است. حال با اجرای تفکرات مدیریت کیفیت، شما این 5 معیوب را کاهش می دهید و همین کاهش باعث بالا رفتن بهره وری سازمان و کاهش قیمت تمام شده کالا می شود.

کالاهایی که بخاطر عدم دقت در ساخت و کنترل کیفیت، بصورت معیوب به دست مشتری می رسد؛ احتمالاً باید برای تعمیر آن و یا تعویض کالای معیوب هزینه های جدیدی متحمل شوید. همچنین نارضایتی ای که در مشتری شما بوجود آمده و احتمال خرید دوباره از شما (وفاداری به سازمان شما) را بسیار کمتر می کند و همچنین تبلیغ این موضوع توسط مشتری برای دیگر مشتری های شما؛ مواردی هستند که خیلی قابل اندازه گیری دقیق نیستند ولی در کسب و کار شما بسیار تاثیر گذارند.

خرید مواد اولیه بی کیفیت برای کاهش هزینه های تولید، علاوه بر افزایش ضایعات و کاهش فروش، شما را مجبور می کند که بازرسی ها را افزایش دهید و همین موضوع باعث افزایش هزینه های شما (هزینه های مربوط به بازرسی مثل بازرس، توقف در تولید و ...) و به تبع آن افزایش قیمت محصول و یا کاهش سود می شود.

استفاده از روش های کنترل کیفیت و همچنین پیاده سازی مدیریت کیفیت در سازمان، باعث تولید محصولات با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر می شود و این همان چیزی است که باعث وفاداری بیشتر مشتریان به شما می شود.

طبق یک تحقیق که در سال های گذشته روی مشتریان شرکت فورد انجام گرفته، هر مشتری وفادار به سازمان، برای هشت نفر محصول را تبلیغ می کند ولی یک مشتری ناراضی حدوداً به بیش از بیست نفر توضیح خواهد داد که چه عذابی از دست محصول شما کشیده است.


پس؛ باید نگاه بلند مدت داشت و نباید فقط بخاطر سود و نتایج کوتاه مدت، سودآوری و حیات بلندمدت سازمان را فدا کرد.