7 ابزار ساده برای کنترل کیفیت وجود دارد. شما با استفاده از این ابزارها، تا حد زیادی می توانید کیفیت را در کسب و کار خود (چه تولیدی و چه خدماتی) به نحوی کنترل کنید؛ و همچنین ریشه های ایرادها و مشکلات را به نحوی شناسایی کنید. ابتدا مختصری درباره ویژگی های کیفی صحبت کنیم. *


دو نوع ویژگی کیفی برای محصولات وجود دارد: 1- ویژگی های کمی    2- ویژگی های وصفی

ویژگی های کمی، ویژگی هایی هستند که با عدد می توان آن ها را نشان داد؛ مثل وزن یک بسته یا طول یک قطر.

ویژگی های وصفی، ویژگی هایی هستند که وجود نقص را نشان می دهند و نقص هم، هر چیزی است که نمی خواهیم در خروجی وجود داشته باشد.


به طور اصولی؛ برای هر کاری بصورت زیر رفتار می شود:

  • تعیین هدف
  • اقدام
  • وضع موجود
  • مقایسه با هدف
  • اقدام اصلاحی
و این کار بصورت یک چرخه انجام می شود و به این چرخه، چرخه ی کنترل می گویند.

در فرایندها نیز همین قضیه برقرار است؛ یعنی هدفی (خروجی) تعریف می شود و فعالیت هایی برای رسیدن به آن طراحی و انجام می شود. پس داشتن چرخه ی کنترل در فرایندها نیز بسیار مهم است. چه بسیار فرایندهایی که به درستی طراحی می شوند ولی به خاطر عدم نظارت و کنترل، آن کارایی را که باید داشته باشند، ندارند.

در اینجا 7 ابزار ساده را برای کنترل کیفیت در یک فرایند را تعریف می کنیم و در نوشته های بعدی هر کدام را بصورت جداگانه توضیح می دهیم.


حال یه همان هفت ابزار ساده بپردازیم:

1- هیستوگرام

2- برگه ثبت داده ها (برگ بازبینی)

3- نمودار پارتو

4- نمودار علت و معلول

5- نمودار تراکم نقص

6- نمودار پراکندگی

7- نمودار کنترل


6 ابزار اولی، بسیار ساده هستند و بسیار کارآمد. در طول سالیان گذشته، در بسیاری از شرکت ها و صنایع و کسب و کارهای جهان از این ابزارها استفاده شده و کارایی خودشان را نشان داده اند. ابزار هفتم (نمودارهای کنترل) کمی نیاز به محاسبات دارد که آن هم بسیار ساده است.


پی نوشت:

* البته در مطالب بعدی راجع به ویژگی های کیفیتی بیشتر صحبت می کنیم.