کیفیت دارای 9 بُعد مختلف است. این ابعاد و جنبه ها تا حدی مستقل از هم هستند. بنابراین یک محصول می تواند در یک بُعد، عالی و در یک بُعد دیگر ضعیف یا متوسط باشد. مثلاً ژاپنی ها در دهه 1970 به تولیدکنندگان اتومبیل های بسیار با کیفیت شهرت یافتند. این کیفیت تنها مبتنی بر ابعاد قابلیت اطمینان، انطباق و زیبایی بود. از این رو، محصولات با دارا بودن تعداد اندکی از ابعاد کیفیت، "باکیفیت" تلقی می شوند.


بازاریابی مسئولیت شناسایی اهمیت نسبی هر یک از جوانب کیفیت را برعهده دارد.



بُعد

توضیح و مثال

عملکرد

مشخصات اولیه محصول مثلاً شفافیت یک عکس

قابلیت ها

مشخصات ثانویه، قابلیت های اضافی همچون کنترل از راه دور

انطباق

تطابق با مشخصات فنی یا استانداردهای کیفیت

قابلیت اطمینان

ثبات عملکرد در طول زمان، میانگین زمان منتهی به خرابی

قابلیت دوام

عمر مفید، شامل تعمیر

سرویس

حل مشکلات و شکایات، آسانی تعمیر

پاسخگویی

ارتباط چهره به چهره همچون ادب فروشنده

زیباشناسی

مشخصات حسی، از قبیل ظاهر و نمای بیرونی

شهرت

عملکرد قبلی و سایر نکات مشهود، همچون حائز رتبه ی اول بودن